Adam Matyszewski
Jak i co oni śpiewają?
Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 09, wrzesień 2010
Formy, w których żyje, modli się i śpiewa wspólnota chrześcijańska, muszą być wcześniej ukształtowane przez myśl Kościoła. Ich oddziaływanie wychowawcze polega na budzeniu i umacnianiu u wiernych świadomości trwania w obliczu Bożej obecności, uświadamianiu im, czym jest liturgia katolicka i do czego zobowiązuje dar godności dzieci Bożych. Właśnie przez to, że wierni te formy przejmują, przyswajają sobie, modląc się i śpiewając, powinni oni wrastać w coraz pełniejsze chrześcijaństwo w duchu żywego Chrystusa.
Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii świętej poświęcił cały rozdział VI problematyce musica sacra, akcentując już na wstępie, że „śpiew kościelny związany ze słowami jest nieodzowną oraz integralną częścią uroczystej liturgii” (KL 112). Stwierdzenie to oznacza, że muzyka w liturgii nie stanowi tylko jakiegoś ozdabiającego ją obramowania, nie jest jakimś drzewem laurowym, które się stawia jako dekorację przy uroczystych wydarzeniach, ale sama jest liturgią. W śpiewach odpowiadających na czytanie, w Sanctus, w Gloria muzyka staje się czynnością liturgiczną, liturgią jako taką, która wciąga śpiewającą lub słuchającą wspólnotę nie tylko do zewnętrznego, ale i do wewnętrznego udziału. (...)