ks. Marcin Stefanik SChr
Program formacyjny kandydatów (cz. 2)
Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 03, marzec 2017
Króluj nam, Chryste!
Kontynuujemy tematykę podjętą w poprzednim miesiącu. W kolejnych spotkaniach posługujący w czasie liturgii zapoznawani są między innymi z odpowiedziami na wezwania kapłana. Nie chodzi tylko o samą znajomość tekstów, ale przede wszystkim o czynienie tego w sposób świadomy.
Kolejną myślą, dotyczącą praktycznych umiejętności, jest rozumienie darów (chleba i wina) oraz właściwy sposób ich przynoszenia na ołtarz. Z kolei dla członków scholi to przygotowanie odpowiednich śpiewów na ofiarowanie. Przygotowanie darów czy czynności po Komunii Świętej wiążą się z obmyciami. Mamy z nimi do czynienia dwukrotnie.
Należy pamiętać, że choć Msza Święta jest najważniejszą celebracją, to oczywiście posługa nie kończy się jedynie na tym wydarzeniu. Bogactwo form pobożnościowych, chociażby w formie nabożeństw, nie tylko pozwala je poznać, ale i uwrażliwić na to, że służba liturgiczna i tam ma swoje zadania.
Po tych spotkaniach, które uwzględniają również części: sprawdzającą, integracyjną, kandydaci otrzymują znaczek: Sługa/Służebnica ołtarza.
Dotychczas skupialiśmy się na czynnościach, jakie wykonuje się przed, w trakcie, po Mszy Świętej i na ich rozumieniu. Następnym krokiem na tym etapie formacji jest moment, w którym próbuje się przybliżyć miejsce służby, a mianowicie kościół, jako dom Boży. Stąd ostatnie pięć spotkań poświęca się na poznanie historii kościoła parafialnego, nie tylko w kontekście znajomości dat, ale przede wszystkim ukazaniu świadków, dzięki którym budynek powstał, ale i trwa do dziś. (...)